تخته سه لایی ضد آب
نوشته شده توسط : احسان حقیقی

تفاوت ملامینه و ام دی اف (پلی وود)
همانطور که قبلا ذکر شد، در بسیاری از مناطق به یک تخته نئوپان با پوشش ملامینه، ورق ملامینه گفته می شود. با توجه به این مشکل به تفاوت ورق ملامینه و ام دی اف می پردازیم. تفاوت ام دی اف و ملامین را می توان در چند بخش بررسی کرد:

وزن و چگالی
وزن و ردیابی دو عاملی هستند که ملامین و ام دی اف را متفاوت می کنند. از آنجایی که ورق ملامینه از نئوپان ساخته شده وزن و تراکم کمتری دارد. در نقطه مقابل ام دی اف ملامینه با حجم و وزن بیشتر وجود دارد که در آن خاک اره و الیاف چوب متراکم تر است.

مقاومت در برابر رطوبت
پوشش نقش مهمی در مقاومت در برابر رطوبت و خراش دارد. فرقی نمی کند چوب نئوپان باشد یا ام دی اف. هنگامی که از پوشش ملامینه در آنها استفاده می شود; همچنین از انعطاف پذیری بالایی برخوردار خواهند بود. با این حال، نئوپان نسبت به ام دی اف به تنهایی مقاومت کمتری دارد و در برابر رطوبت راحت تر متورم می شود.

مقاومت در برابر حرارت
تفاوت دیگر ورق ملامینه و ام دی اف مقاومت حرارتی آنهاست. باید گفت که خود پوشش ملامینه مقاومت حرارتی ندارد. در نتیجه، هر دو ورق MDF و ملامینه از روکش ملامینه ساخته شده اند. مقاومت حرارتی یکسانی دارند.

امکان خوردن ابزار
این بدان معناست که استفاده از ابزار هنگام برش و تغییر ظاهر چوب چقدر راحت تر است؟ به طور کلی، برش و تعویض روی ورق های ملامینه دشوارتر است. زیرا هرچه قطعات تخته سه لا بزرگتر باشد، برش آن سخت تر می شود. پس ام دی اف ملامینه از این نظر گزینه بهتری است.

مقاومت در برابر فشار و خمش
از آنجایی که این عامل کاملاً به هسته برگ بستگی دارد، عاملی مرتبط با پوشش ملامینه نیست. به طور کلی ورق ام دی اف نسبت به نئوپان در برابر فشار و خمش مقاومت بیشتری دارد. در نتیجه ام دی اف نسبت به ورق ملامینه مقاوم تر است.

مقاومت در برابر خراش
از این نظر، این دو ورق با یکدیگر تفاوتی ندارند، زیرا جنس پوشش هم ملامینه و هم نسبتاً یکسان است.

ظاهر، زیبایی و رنگ آمیزی
از آنجایی که این عوامل به طور مستقیم به مواد روکش نیز بستگی دارد. همین امر برای کفپوش های ام دی اف و لمینت نیز صدق می کند. میزان لکه شدن و جذب لکه ها نیز عاملی است که فقط به ماده پوشش مربوط می شود. نتیجه برای هر دو گونه یکسان است.

ورق شیشه ای بلند چیست؟

ورق هایگلاس یکی از مواد اولیه ای است که در ساخت ام دی اف هایگلاس استفاده می شود. ام دی اف هایگلاس شبیه ام دی اف ملامینه است با این تفاوت که با لایه ای از پلکسی گلاس پوشانده شده است. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک است که از استحکام بیشتر و وزن کمتری نسبت به شیشه برخوردار است.

زیرا کلمه High Gloss به معنای براقیت بالاست; شاید با شنیدن نام ام دی اف هگلاس به یاد ام دی اف براق و سفید بیفتد اما این ام دی اف در طرح ها و رنگ های مختلف و در رنگ های مات، براق، تیره یا روشن تولید می شود و طرفداران زیادی دارد.

ام دی اف هایگلاس در نهایت با لایه ای از پلاستیک به شکل سلفون پوشانده شده است که از خط و خش جلوگیری می کند. از ام دی اف هایگلاس برای تولید اقلام چوبی مانند جعبه، قفسه، کابینت، میز و ... استفاده می شود.

ام دی اف هایگلاس در قسمت پلکسی ضد آب است اما استحکام بقیه قطعات به کیفیت قاب پشتی ام دی اف بستگی دارد. بنابراین برای افزایش دوام کابینت باید دقت کنید که تمام قسمت های آن از روکش مناسبی مانند ملامینه استفاده شود.

چرا کابینت آشپزخانه با هایگلاس را انتخاب کنیم؟
ام دی اف یکی از پرکاربردترین انواع چوب در کابینت آشپزخانه است. در مطالب قبلی به تفصیل درباره چیستی و نحوه تولید ام دی اف صحبت کردیم و همانطور که گفتیم کابینت های گلاس بلند یکی از پرطرفدارترین انواع ام دی اف هستند.

با توجه به تعریف ورق هایگلاس، احتمالاً سوال شما این است که چرا از ام دی اف هایگلاس برای کابینت آشپزخانه استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، در اینجا به مزایا، معایب و ویژگی های کلی ام دی اف هایگلاس می پردازیم.

از ورق های هایگلاس در ساخت کابینت، کمد دیواری و لوازم جانبی مشابه استفاده می شود. اگرچه ام دی اف هایگلاس بیشتر به دلیل براق بودن سطح شناخته شده است، اما این نوع ورق ام دی اف مزایای بسیار بیشتری دارد.





:: بازدید از این مطلب : 560976
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: